MIT AD A GREEN COACHING KÉPZÉS?
AZ
I. MODUL TÉMÁI
Szerződéskötés:
tanuló innovatív team
A képzés résztvevői minden esetben egy csoportot
képeznek. A képzés lehetőséget biztosít arra, hogy a spontán csoportdinamikai
folyamatok mellett célzott csoport-fejlődési utat járjanak be a résztvevők. Ha
tudni akarod, mit jelent az, hogy tanuló
innovatív team alakul a képzés résztvevőiből és hogyan jön létre egy ilyen
csoport, akkor jelentkezz és légy tagja Te is egy tanuló innovatív team-nek!
Tanuló innovatív szervezet
A tanuló innovatív csoportok ereje megnyilvánul
azokban a szervezetekben, amelyekben ilyen csoportok működnek. Az erős hatással bíró alrendszerek idővel
átalakítják a nagyobb rendszereket. Hogy
mitől lesz egy tanuló innovatív team erős hatású alrendszer, és hogyan lesz
képes átalakítani akár egy szervezetet is tanuló innovatív szervezetté?
Megtudhatod a Green Coach képzés első moduljából!
Egyéni kompetenciatérképek elkészítése
Általában azt gondoljuk, tisztában vagyunk a
tudásunkkal, képességeinkkel, ismerjük a különféle helyzetekhez alkalmazkodó
hozzáállásunkat. A tudásunk, képességeink, attitűdünk tudatos végig gondolása
után azonban hamar rádöbbenünk, mennyi mindent tudunk, mennyi mindenhez értünk
és milyen változatos stratégiákat követünk a hozzáállásunkban, amelyekről eddig
nem, vagy alig vettünk tudomást. Egyéni
kompetenciatérképed elkészítéséhez kaphatsz profi támogatást, miközben megszerezheted a mások kompetencia
térképének elkészítéséhez szükséges tudást, elsajátíthatod a mások
támogatásához nélkülözhetetlen képességeket.
A team kompetenciatérképe
Ha
az egyének tisztában vannak a saját erőforrásaikkal, team-et alkotva egy
speciális kompetencia mátrix jön létre, amelyben nem egyszerűen összeadódnak az
egyének kompetenciái, hanem csoport szinten létrejön egy új, speciális
tudástár, képességek, amelyekkel egyedül senki sem rendelkezik és a csoport egy
új attitűd felvételére ad lehetőséget. Hogy mitől lesz színesebb és gazdagabb
egy csoport kompetenciatérképe, mintha az egyének kompetenciáit egymás mellé
tennénk, azt a team kompetenciatérképe mutatja meg. Legyél részese a folyamatnak,
amelyben ezt a gazdagodást megélheted!
Paradigmaelemzés (egyéni és team szinten)
A paradigmák olyan
gondolkodási sémák, amelyek viselkedés minták kialakulásához vezetnek és ezek a
viselkedésminták alapvetően befolyásolják a cselekvési szinten megjelenő
tetteinket. A gondolkodási sémák tudatosítása alapozza meg a paradigmák
elemzését. Ha rá akarsz látni a
gondolkodási sémáidra, szükséged lesz társakra, hogy lásd, mennyire összetett
és diffúz tudást igénylő munka a paradigmaelemzés. A valódi változások generálásához
nélkülözhetetlen tudást szerezhetsz ebben a modulban!
A II. MODUL
TÉMÁI
Paradigma modell
Ebben a részben
megismerkedhetsz azzal a modellel, amely a rendszerek működésének és változási
ciklusainak megértéséhez vezethet el. A rendszerekben való gondolkodás és a
rendszerszintű látásmód elsajátítása nem automatikus, azért meg kell
dolgoznunk. Ha tudni szeretnéd, hogyan
rövidítheted le a rendszerek jobb megértése felé vezető utat, ismerkedj meg az
Ökopszichológiai paradigma modellel.
Ökopszichológiai
alapgondolatok
Az Ökopszichológia egy viszonylag fiatal
tudomány, alapgondolatai olyan látásmódhoz vezethetnek el, amely segít meglátni
a természetbe ágyazottságunkat és ennek hatásait. Magyarországon az Ökopszichológiai
Intézet vezetője, Molnos Zselyke tette a tudományos élet ma már
megkerülhetetlen részévé az Ökopszichológiát. E tudományág aktualitását mi sem
bizonyítja jobban, mint, hogy a teljes ismeretlenségből alig három év alatt
vált közismertté. Ez nagyban köszönhető Molnos Zselyke Ökopszichológia-alapkönyv
című munkájának, mely már a harmadik kiadásnál tart és hamarosan megjelenik a
kötet második része is.
Egyéni
és team projektek előkészítése
A
képzés során már menet közben
lehetőséged van az alkotómunkára. Egyéni projektjeidet a képzők és a team
mentorálása mellett készítheted elő és viheted végig. Közben konzultációs lehetőségeket kapsz és a
projektek prezentálása után a csoport tagjai visszajelzéseikkel segítik a
megszerzett tudás integrálását. A képzés során egy-három egyéni projekt és
egy team projekt elkészítésére lesz lehetőséged. Így a képzés elvégzésekor már nem kezdő, hanem gyakorló green coach leszel!
Az
első- és másodfokú változás
Ha
többet akarsz tudni a változásról annál, hogy minden változik, ha nem elégszel
meg azzal, hogy a változás egy spontán végbemenő folyamat, amelynek részese,
legtöbbször elszenvedője vagy. Ha olyan tudatosan irányított folyamatként
akarsz a változásra tekinteni, amelynek során értékteremtésre van módod, akkor
meg kell értened, mi a különbség az első és a másodfokú változás között! Ehhez a saját gondolkodásmódod, paradigmáid
tudatosítása és elemzése vezet majd el, melyek az első modulban készítik
elő ezt a munkát.
A
mélységbeli perspektívaváltás képessége és a finomhangolás
Ahogy
haladunk a gondolkodásmódunk, paradigmáink megismerésében egyre finomabb
folyamatokat vagyunk képesek érzékelni mind a saját, mind mások viselkedésében.
Ekkor leszünk képesek befogadni azokat az impulzusokat, amelyek a mélységbeli
perspektívaváltás képességéhez vezetnek el bennünket. Folyamataink finomhangolása révén egyre könnyebben tudjuk majd meglépni
a másodfokú változásokhoz szükséges nézőpontváltásokat.
A III. MODUL TÉMÁI
Alkalmazott
ökopszichológia
Minden
elméletnek el kell jutnia arra szintre, ahol a cselekvésen keresztül nyilvánul
meg a jobbító hatása az emberre. Az Ökopszichológia gyakorlati terepe az ember
és a természet találkozási pontján kezdődik. Az ember és természet kapcsolódásában, újra kapcsolódásának támogatásában
találkozhatunk az alkalmazott ökopszichológiával. Természetesen a
kapcsolódás, újrakapcsolódás az ember önmagával és embertársaival való
kapcsolódására is érvényes, hiszen az ember is a természet része.
Részvételi
séták elmélet
Olyan
természetkapcsolat programok, amelyek célja az adott élőhely folyamataival,
mintázataival élőlényeivel való élményszíntű és ismeretalapú találkozás. A
rekreáción túl fontos szempont benne az adott élőhelyhez való tudáson és
élményen keresztüli kapcsolódás. Green
coacként betekintést kaphatsz a természetkapcsolat facilitálás és a részvételi
séta vezetés elméleti alapjaiba.
Részvételi
séták gyakorlat
Az
Ökopszichológiai Intézet jelenleg az egyetlen olyan szervezet, amely részvételi
séta vezetőket képez Magyarországon. A
Green coach képzés résztvevői abban kivételezett helyzetben vannak, hogy nem
csak tanulhatnak az alkalmazott Ökopszichológiáról, hanem saját élményű
alkalmakon tapasztalhatják meg, mit jelent például egy részvételi séta. És
azt is, hogy mit adhat egy képzett részvételi sétavezető által vezetett séta a
mélységbeli perspektívaváltás folyamataihoz, hogyan kaphat támogatást a
finomhangolási képességünk.
Kutyaasszisztált
munka az ökopszichológiában
Az
állatasszisztált terápiák és önismereti munkák egyre népszerűbbek és egyre
elismertebb elemei a modern kor fejlődni vágyó emberének nyújtott
támogatásoknak. Az ökopszichológiai
kontextus egy olyan perspektívát ad az állatasszisztált munkáknak, amelyben
sokkal szélesebb kör számára nyílik lehetőség, hogy a természettel való
kapcsolódást ezúton is segítse, erősítse.
Lóasszisztált
munka az ökopszichológiában
Az
állatasszisztált munkák talán legismertebb és legrégibb formája a lóasszisztált
terápia és önismereti munkák. A lovakkal
való munka szaktekintélyeivel ismerkedhetnek meg a képzésben részt vevők, mint
ahogyan a részvételi séták, vagy a kutyaasszisztált munkák alkalmait is a témák
szakértői vezetik.
Kutya
és Lóasszisztált élmények
A
Green coach képzés nem csak elméleti, hanem gyakorlati képzés is, és a saját élmény alap a képzés során. Ezért
természetes, hogy a résztvevők ki is próbálhatják az állatasszisztált munkákat
az elméleti blokkok szakembereinek praxisában. A képzés III. modulja kutya
és lóasszisztált munkák saját élményű alkalmaira ad lehetőséget a résztvevők
számára.
A IV. MODUL TÉMÁI
Tapasztalati
tanulás
A
képzés során erre a pontra eljutva már minden résztvevő érzi, mekkora
jelentősége van a tanulásban annak, hogy saját tapasztalatokon keresztül vezet
a tanulás a tudáshoz. Mi a különbség a tapasztalati tanulás során megszerzett
tudás és a frontális oktatás után megmaradt tudás között? Ezt valószínűleg
sejti mindenki, sokan talán meg is tudják fogalmazni, de tudatos folyamatokon
keresztül megélni már keveseknek adatik meg. A Green Coach képzés résztvevői a lehető legteljesebb tudáshoz jutnak a
tapasztalati tanulás témakörében.
Nyelvi
modalitások
Az uralkodó gondolkodási sémáinkról a
metakommunikációnk mellett a nyelvi mintázataink adnak gyakran nagyon direkt és
egyértelmű információkat. Ameddig a metakommunikációs jelzések érzékelése és
dekódolása egy bonyolult, sok esetben a mai világban kivitelezhetetlen feladat,
gondoljunk csak a rohamosan terjedő online kapcsolatokra, a nyelvi mintázatok a
legtöbbször világos és egyértelmű információkat adhatnak a magunk, vagy mások
gondolkodási sémáiról, ezen keresztül az adott cselekvéseket megalapozó
paradigmákról. A nyelvi mintázatok
érzékelését és értelmezését azonban tanulni
kell, mert a tudattalan folyamataink a meta szintre fókuszálnak. Hogyan érzékelhetjük és értelmezhetjük a
kommunikáció során megjelenő nyelvi modalitásokat és mit ad ez a képesség a
coach munkájához?
Improvizációs
eszköztár: playback-színház és dramatikus technikák
Miért
is mondjuk, hogy az improvizáció az egyik legtudatosabb működési módunk? Miért
is mondjuk, hogy az improvizációban kell a leginkább jelen lennünk az „itt és
most” -ban? És egyáltalán mi a szerepe
az improvizációnak a coach munkájában? Hogyan teszi unikálissá egy coach
munkáját, ha jártas különféle dramatikus technikákban? Mi az a playback színház
és mi köze az ökopszichológiához? Mit csinál az Ökopszichológiai Playback
Társulat?
Artisztikus
coaching
Az
artisztikus coaching nem csak a nevében érdekes és különleges. A különböző művészeti elemek beépítése a
coaching folyamatba talán nem ismeretlen a szakemberek előtt. De mit ad
ehhez a Green coaching? Mitől válik egy coaching folyamat artisztikus
coachinggá, mitől lesz több a Green coaching artisztikus változata, mint a művészeti
terápiák vagy a művészeti tevékenységekre épülő önismereti munkák? Megmutatjuk
a képzés résztvevőinek az Ökopszichológiai Playback társulat segítségével,
mivel az elméleti blokk után itt is sajátélményű alkalom következik, a tanultak
integrálása playback improvizációs színházi eszközökkel.
Triangulum
coaching
A
Green Coach-ok egy izgalmas módszerrel ismerkedhetnek meg, amelynek során
megtapasztalhatják és megtanulhatják, mit ad a coaching folyamathoz a
háromszög! A képzés résztvevői megtudhatják miért több a kettőnél a három,
alkalmazható technikát, coach eszköztárukba illeszthető módszert kaphatnak.
AZ V. MODUL TÉMÁI
Önálló
és teamszintű változási folyamatok bemutatása (saját élmények)
Az V. modulban az előző négy modul
feldolgozása, integrálása történik. A képzés résztvevői megosztják egymással tanultak
gyakorlati alkalmazásának tapasztalatit. Az első részben a hangsúly a változási
folyamatokon van. Hogyan változtam a képzés során? Mi változott? Mit
változtattam én? Hogyan változott a csoport?
Potenciális
teamekkel és szervezetekkel való munka
A képzés résztvevői az egyéni és a team
projektek során valóságos team-ekkel, szervezetekkel dolgoznak. A projektek során a kapcsolati háló bővül, gazdagodik.
Ennek a gazdagodásnak a tapasztalatai kerülnek fókuszba. Milyen további
együttműködések, projektek generálhatók a képzés után? Hogyan tovább egymással
és a partnerekkel?
Folyamatelemzés,
eredmények tudatosítása
A
sajátélményű feldolgozások emocionális szinten az előző modulban megtörténtek.
Itt a kognitív szint feldolgozási
folyamatairól tanulnak a résztvevők azáltal, hogy a saját folyamataik elemzését
és tudatosítását végzik el. Hogy milyen módszerekkel teszi ezt egy Green
coach team? Megtudhatod a képzés záró moduljában.
Az új paradigmának megfelelő célok beazonosítása, a teamtagok újraszerződése
egymással
A képzés célja, hogy a tudásátadáson és
közös tanuláson túl olyan alkotó közösségeket hívjon életre, amelyek tovább
működnek és a képzésen túl mutató együttműködéseket alakítanak ki mind egymással,
mint a képzés oktatóival, mind pedig a projektek alanyaival. Hogyan kapcsolódik a
Green alkotóközösségek hálózatához? Mi a team specialitása, mire szerződnek a
képzés után a team tagok? Ezek a kérdések most még csak talányos, talán üresen
hangzó mondatok. Azonban akik elvégzik a Green coaching képzést azok számára az
ötödik modul zárása egyben egy új időszámítás kezdete lesz!
Várunk Téged is az Ökopszichológiai Intézet képzését elvégzett Green coachok csapatába, csatlakozz Te is a Green tanuló és alkotó közösségek hálózatához!